av1031.jpg
2014 m. gruodžio 22 d.
Naujienos Prenumerata Reklama Kontaktai Filmai

Dienos aktualija – kaip patiems gintis nuo šilumos kainų
Romualda Suslavičienė
2012-09-06

Kaip ir buvo žadėta – šįsyk apie kaišiadoriečių Degučių šeimą ir tai, kas didina šilumos kainas bei „švarina“ gyventojų kišenes.

Telefono numeris – visiems besidomintiems
Kadangi mūsų skaitytojai, labai audringai sureagavę į straipsnio „Nupjovė vamzdį – sumažėjo sąskaitos“ pasirodymą, savo kalbas paprastai baigia atodūsiu „Bepigu Degučiams, jie, matyt, energetikos ar inžinerijos specialistai. O kaip šilumos tiekėjų apgaules susekti eiliniam žmogui?“, susitikus su Degučiais pirmiausia rūpėjo ne tas nelemtas vamzdis, o „energetinis išsilavinimas“. Juolab, kad tiek Rūta, tiek Airidas pokalbyje laisvai operuoja specifiniais techniniais terminais.
Klausimas apie „inžinierystę“ abiems Degučiams sukėlė plačias šypsenas: ne, išsilavinimas nė iš tolo „netempia“ į tą pusę.
-Tiesiog domėjomės, ieškojome specialistų, konsultavomės, studijavome visiems prieinamą informaciją interneto svetainėse, pirmiausia, be abejo, UAB „Kaišiadorių šilumos“, „iššifruodavome“ kiekvieną gaunamų sąskaitų eilutę. Juk jeigu gauni prirašytą popierių, nebūtina iš karto tikėti, jog viskas jame teisinga, - ramiai kalba Airidas Degutis. O Rūta ima nuo lentynos solidžius segtuvus, kuriuose pilna atsakymų ir atsirašymų iš įvairių instancijų, susijusių su centralizuoto šildymo sistema bei kainomis. Vienuose popieriuose yra naudingos informacijos, kiti – tiesiog biurokratinių žodžių kratinys, skirtas atbukinti žmogų, užmušti bet kokį norą ieškoti savo tiesos toliau. Paprastai, gavę tokius atsakymus, anksčiau ar vėliau nuleidžiame rankas, prieš save ir kitus pasiteisindami, jog tos biurokratinės sienos nepramušime, kad žmogus prieš sistemą – bejėgis.
Kodėl šiuo atveju taip neatsitiko? Juk ne tik tokių popierių – ir pašaipų, ir atviro priešiškumo – visko būta įrodinėjant, kad tai, kas akivaizdu, tikrai egzistuoja.
- Būdami teisūs, esame kaskart puolami. Bet mūsų tai negąsdina, - sako Rūta Degutienė, pasiryžusi pasiekti tikslą. Kai girdi šiuos jaunus žmones, besąlygiškai tiki, jog taip ir bus.

Ko gero, sveiko atkaklumo (beje, be didvyriškumo ir kankinio aureolės) Degučiams įkvėpė aštuoneri metai, kuriuos jie pragyveno Danijoje, kur, kaip patys sako, su žmonėmis paslaugų tiekėjai bei kitos institucijos elgiasi visai kitaip, o ir patys žmonės nestokoja savivertės. Būtent ji tiesiog spinduliuoja iš paprasto, draugiško Rūtos ir Airido elgesio.
-Beje, Danijoje centralizuotas šildymas – pigiausias. Kiekvienas individualaus namo savininkas siekia prisijungti prie centralizuotų tinklų, nes jam tai apsimoka, - apie praėjusį gyvenimo etapą prisimena šeima. 80 kv.m butą šildant centralizuotai, gali per visą sezoną apsieiti su 400 litų.
Paklausti, ar leistų savo telefono numerį paskelbti laikraštyje, kad kaišiadoriečiai galėtų paskambinti, Degučiai nedvejoja: „Žinoma. Ir patarti galime, ir daugiabučio šilumos mazge apsilankyti, jei, žinoma, būsime įleisti“, - sako jie. Beje, Rūta telefono numerį pati paskelbė komentaruose po straipsniu apie nupjautą vamzdį „Atspindžių“ interneto svetainėje
www.atspindziai.lt. Tiems, kas neskaitė ar nepastebėjo, pranešame Degučių telefono numerį: 8-677-44222.

Kodėl montuota ne pagal instrukciją?
Kaip pamename, „Lietuvos žinių“ straipsnis baigiasi Valstybinės energetikos inspekcijos pažadu patikrinti, ar ir kituose Kaišiadorių daugiabučiuose nėra „nereikalingų vamzdžių“. Šilumos sezonas katastrofiškai artėja, o tų tikrintojų kaip nėr, taip nėr, tad, ko gero, vienintelis išsigelbėjimas  - susivienyti ir „sukilti“ gyventojams, nes taupyti mūsų pačių pinigus galime tik mes patys.
Kaip tai darė Degučiai, pajutę naktimis nuo radiatorių tvoskiantį karštį, jau žinome. Aišku, gal ne kiekviename daugiabutyje atsiras filmavimo kamera, tačiau ieškant teisybės vieningai, tikslas būtų pasiekiamas lengviau.
- Atsikratę nereikalingo vamzdžio bei atstatę karšto vandens šildytuvo reguliatorių į reikiamą pagal instrukciją montavimo vietą,  per mėnesį mūsų daugiabučio gyventojai sutaupė 7000 kWh šilumos, žymiai sumažėjo mokesčiai. Pavyzdžiui, mūsų butui – daugiau kaip 100 litų, - sako R. ir A.Degučiai ir pataria, pastebėjus įtartinus šilumos pokyčius nakties metu butuose, kreiptis į UAB „Butų ūkis“, nes, pasak jaunos poros, šios įstaigos darbuotojai, įtikinti filmuotos medžiagos, daug padėjo.“Pamatę, kas vyksta, dar iki tol, kol pradėjome aiškintis priežastis, UAB „Kaišiadorių butų ūkis“ darbuotojai nupjovė vamzdį, kad papildoma nereikalinga šiluma neprasisuktų per šilumos skaitiklį, o tada ieškojome, kas gali sukelti šį reiškinį naktimis. Beje, nupjovus vamzdį įranga vis tiek veikė netinkamai, tik jau tai mūsų piniginių netuštino, kaip kad iki tol, kai esant papildomam vamzdžiui ši perteklinė šiluma pakliūdavo į namo grįžtamąją sistemą ir prisukdavo papildomų KW“, - pasakojo Degučiai.

Vėliau išsiaiškinta, jog „taškentą“ naktimis sukeldavo sumontuotas UAB „Kaišiadorių šiluma“ priklausantis karšto vandens šildytuvo reguliatorius. Išnagrinėjęs šilumos punkto įrengimų schemą bei paieškojęs internete, kaip turi būti sumontuotas reguliatorius,  A.Degutis aptiko, jog įrengimai punkte sumontuoti nesilaikant reikalavimų. Tad kiekviename daugiabutyje įrenginius reikėtų tikrinti su schema rankose, ir būtinai atkreipti dėmesį, kurioje vietoje yra tie paminėti nupjauti vamzdžiai - ar jie, pagal schemą turintys grįžti į „Kaišiadorių šilumą“, kartais nėra privirinti prieš skaitiklį ir nukreipti į namo grįžtamąją liniją. Jeigu reguliatorius sumontuotas žemiau šildytuvo, kaip kad buvo Degučių name, naktimis, kai išsijungia cirkuliacija, prasideda „stebuklai“, kraunantys šilumininkams turtus ir skurdinantys jų klientus. Dėl to, kad sumontuotas ne vietoje, naktį reguliatorius atsidaro ir nereikalingas didžiulis kiekis karšto vandens ima plūsti į namo šildymo sistemą.
Pasak šį reikalą išsiaiškinusios šeimos, neoficialiai apsilankius dviejuose daugiabučiuose, teko savo akimis matyti analogiškus dalykus- nereikalingus vamzdžius bei per toli ar alkūnėse sumontuotus reguliatorius, kas yra draudžiama.
- Kai 1998 metais šilumos ūkio specialistai statė reguliatorius, turėjo vadovautis montavimo instrukcija. Kad jos nebuvo laikytasi, liudija ne tik mūsų turimos nuotraukos, bet ir oficialus aktas, kad montavimo sistema buvo perdaryta. Beje, kai jau ir Energetikos ministerijoje buvo pripažinta, kad reguliatorius  yra ne vietoje, Rūtos prašymu buvo nustatyta jo atstatymo pagal instrukciją data, kurią turėjo susirinkti UAB „Kaišiadorių šiluma“, UAB „Kaišiadorių butų ūkis“ specialistai, gyventojai. Gerai pamename, jog tai buvo ketvirtadienis. Bet kažkodėl „Kaišiadorių šilumos“ atstovai, prisidengę kitais darbais (kad bus keičiamas įvadinis šalto vandens skaitiklis ir vežamas neeilinei patikrai), atskubėjo jau pirmadienį ir suskubo ardyti karšto vandens šildytuvą bei reguliatorių statyti į pagal instrukciją priklausančią vietą. Paskui elektrinio virdulio pagalba nustatė, kad  reguliatorius veikia gerai, - su šypsena Kaišiadoryse jau legenda tapusio vamzdžio „žūtį“ prisimena Airidas Degutis.-  Reguliatorius turi užsidaryti pasiekus 50 – 55 С temperatūrą, bet virdulio pagalba užvirino iki virimo temperatūros ir sako: “Matot, reguliatorius geras, ko jūs norite?“

Mielieji, jis turi užsidaryti pasiekus ne virimo,bet nustatytą 50 – 55 С temperatūrą!
Likusių 120-ies daugiabučių gyventojams džiaugtis kol kas nėra ko. Nebent pasvajoti – jei nupjovus vamzdį bei atstačius reguliatorių į reikiamą vietą,  Degučių namo gyventojai sutaupė apie 2 tūkst. Lt, per šildymo sezoną visi bendrai sutaupytume milijoną. O kiek tų milijonų nuo 1998-ųjų esame praradę? Kodėl taip bijomasi kvalifikuotai ir viešai patikrinti, kiek šioje aritmetikoje tiesos?

Kaip „cirkuliuojama“ mūsų pinigais?
Kaip pavyko išsiaiškinti Rūtai ir Airidui Degučiams, neteisingas šilumos punktų įrengimų montavimas, toli gražu, nėra vienintelis šilumos vartotojų kišenių tuštinimo būdas. Ne mažiau įdomus ir cirkuliacinis (normatyvas karšto vandens temperatūros palaikymui) mokestis, tautoje populiariai vadinamas „gyvatuku“.Jei žiemą taip vadinamas nepaskirstytas su karštu vandeniu suvartotas šilumos kiekis yra priskiriamas patalpų šildymui ir išdalijamas gyventojams, tai vasarą ši procedūra atliekama su cirkuliaciniu („gyvatuko“) mokesčiu. (Beje, šilumininkai visada teigia, jog nepaskirstytas šilumos kiekis atsiranda dėl to, kad gyventojai nedeklaruoja dalies suvartoto karšto vandens, tačiau tik Degučiai paprašė tai įrodyti  - juk patikrinti taip nesunku...)
Nuo 1998-ųjų mokame pagal nustatytą vidutinį energijos sąnaudų normatyvą, kuris paskaičiuotas už cirkuliaciją, vykstančią visą parą. Šiuo metu tai yra 160 kWh vienam butui per mėnesį. Tačiau ar teisingai nustatytas normatyvas?

Kai 1998 metais Kaišiadoryse nustojo funkcionuoti boilerinės, daugiabučiuose įrengti karšto vandens ruošimo mazgai. Juose cirkuliacija išjungiama 23 val. ir įjungiama 5 val. ryto. Vadinasi, 6 valandas ji nevyksta, bet pinigus iš mūsų ima. Kodėl? Peršasi atsakymas, jog todėl, kad turėtų kur nurašyti dingusį nepaskirstytą karštą vandenį. Kiek yra prirašoma nepaskirstyto karšto vandens, t.y. šilumininkų nuostolio, į sąskaitas, galite kiekvienas išsiskaičiuoti jas gavę.
Oficiali versija – pinigai už visą parą buvo skaičiuojami, nes šilumininkai ... nežinojo apie tai, jog cirkuliacija vyksta ne visą parą. Kaip rodo Valstybinės kainų ir energetikos komisijos liepos pabaigoje atsiųstas raštas R.Degutienei, besiaiškinant šio reikalo peripetijas, susikirto dviejų UAB interesai, „Kaišiadorių šiluma“ teisinasi tuo, jog „Kaišiadorių butų ūkis“ šilumininkų neinformavo apie sutrumpintą cirkuliacijos laiką.
Tačiau 1998 m., kai vietoj boilerinių prireikė karšto vandens ruošimo mazgų, kiekviename daugiabutyje, jų įrengimui buvo užsakytas projektas, užsakovas – tuometinis „Vilniaus energijos“ Kaišiadorių filialas (vėliau perorganizuota į „Kaišiadorių šilumą“).Išeitų, patys suprojektavo ir įrengė  laikmačius bei nustatė anksčiau boilerinėse buvusį karšto vandens darbo laiką. Įvairiais laikais buvo keičiama cirkuliacijos trukmė gyventojams balsuojant susirinkimuose. Bet, kaip sakė Degučiai, „Kaišiadorių šiluma“ šio projekto savininko teisių kratosi ir sakosi apskritai tokio neturį. Laimei,dokumentus turi UAB „Kaišiadorių butų“ ūkis. Galbūt, pateiks juos atitinkamoms instancijoms ir išvengs kaltinimų. Pagaliau, gyventojams tai nesvarbu – kas kaltas, tas tegul neteisėtai priskaičiuotus pinigus ir grąžina, nes realiai, kai cirkuliacija vyksta ne 24, o 18 val., normatyvas butui šildymo sezono metu turėtų būti ne 160 kWh, o apie 110. Vasaros metu – apie 70 kWh. Atitinkamai mažesnis ir mokestis.

Dar viena įdomi detalė. Minėtame rašte rašoma: „Kaišiadorių rajono savivaldybės administracija 2012 m. gegužės 21 d. raštu Nr. (3.7-V8)-3-1474 informavo, jog cirkuliacinio siurblio darbo laikas nustatytas pagal gyventojų pageidavimą (nuo 5 val. iki 23 val.), tačiau nepateikė gyventojų susirinkimo protokolo ar kito rašytinio dokumento, kuriame būtų įtvirtintas toks gyventojų pageidavimas“.
-Bet juk tai pati „Kaišiadorių šiluma nustatė tokį cirkuliacijos laiką jau 1998 m. kai buvo montuojami karšto vandens šildytuvai, cirkuliaciniai siurbliai bei laikmačiai, - stebisi Rūta ir Airidas.
Degučiai kreipėsi į Kainų ir energetikos komisiją su dar vienu raštu, kuriame, be kita, ko, rašoma: „Kadangi UAB „Kaišiadorių šiluma“ nepripažįsta (nors yra tai patvirtinantys dokumentai), kad visa ši įranga priklauso jiems, tada prašome visą nelegalią įrangą, t.y. karšto vandens ruošimo mazgą, išsinešti iš mums, gyventojams, priklausančių bendro naudojimo patalpų kaip nelegalų įrenginį, po ko bus užginčytos visos nuo 1998 metų išrašytos sąskaitos, nes jos pateiktos remiantis minėtos karšto vandens ruošimo įrangos duomenimis“.

„Dingęs“ vanduo
Dar viena opi problema – „dingęs“ vanduo, apie kurį jau šiek tiek užsiminėme.
Degučiai paskaičiavo, jog jų daugiabutyje tokio „dingusio“ vandens per penkerius metus gyventojams papildomai prie jų realiai sunaudoto buvo paskirstyta apie 1000 kubinių metrų. Įprasti šilumininkų atsikalbinėjimai, esą, „dingimas“ atsiranda dėl blogo deklaravimo, dėl to, kad kažkas vagia vandenį (kur reikėtų dėti tokį įspūdingą kiekį?), butuose slapta sumontuotos šildomos grindys ir pan., atkaklių žmonių neįtikino, buvo paprašyta atlikti ekspertizę, kurios metu komisija ieškojo šių pažeidimų. Ir – nerado, ką raštu patvirtino tiek UAB „Kaišiadorių šiluma“, tiek UAB „Kaišiadorių butų ūkis“. Vadinasi, energija, sunaudota tokio be gyventojų kaltės „dingusio“ karšto vandens gamybai, negali būti padalinta gyventojams nei su mokesčiu už šildymą šaltojo sezono metu, nei su „gyvatuku“ vasarą.
- Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.388 straipsnis „Energijos apmokėjimas“ labai aiškiai nurodo – „Abonentas moka už faktiškai sunaudotą energijos kiekį“. Tad dėl nepagrįstų išlaidų „dingusiam“ vandeniui kreipsimės į teismą, - sako Rūta ir Airidas Degučiai.
Galima būtų svarstyti, jog nuostoliai atsiranda dėl netikslių skaitiklių parodymų, tačiau tai – jau ne gyventojų, bet įmonės bėdos. Užjausti nėra ko, nes į šilumos kainos dedamąją pagal leistinas normas jau yra įskaičiuota 10 proc. paklaida, atsirandanti dėl šių priežasčių. Tačiau šilumininkai, užuot ieškoję tikrosios priežasties, lengva ranka ant vartotojų pečių perkelia ir visus likusius nuostolius, kurie, Degučių paskaičiavimais, jų daugiabutyje kai kuriais mėnesiais sudaro apie 46 proc.

Ką pasiekti jau pavyko
Šių metų kovą į kovą (gražus kalambūras...) stojusiems Degučiams kai ką pasiekti jau pavyko. Po daugelio ramybės metų UAB „Kaišiadorių šiluma“ pagaliau priversta rimtai pasidomėti nuostoliais, o ne versti juos ant gyventojų pečių. Štai ką rugpjūčio 8 d. į R.Degutienės paklausimą atsako „Kaišiadorių šilumos“ direktorius G.Paulauskas:
„Jūs vėl pakartotinai klausiate dėl 964,444 kub.m per 5 metus nepaskirstyto karšto vandens Jūsų daugiabučiame name.
Šio karšto vandens kiekis nebuvo surastas nei paskutinio patikrinimo metu, nei atliekant ankstesnius karšto vandens skaitiklių patikrinimus Jūsų daugiabučiame name. Dėl šios priežasties UAB „Kaišiadorių šiluma“ buvo priversta specialiai įsigyti karšto vandens prietaisų nuotolinio belaidžio rodmenų nuskaitymo įrangą ir ją 2012 m. rugpjūčio mėn. sumontavo ant karšto vandens prietaisų J.Basanavičiaus g. 1 daugiabučio butuose.“
Taigi, šioks toks poslinkis. Deja – tik viename name. Ir  - gaila, kad nepigiai pirktos įrangos duomenis šilumininkai žada analizuoti pusmetį ar net metus... Per tą laiką, žiūrėk, teismas gali atsisukti Degučių naudai...

- „Kaišiadorių šiluma“ įsitikinusi, kad viskas yra gerai ir teisme nieko nelaimėsime  -  bet jau yra teismų praktika, kuri byloja apie sėkmingą visiškai identiškos bylos baigtį. Tiesiog kovosime iki galo,- sako Degučiai.
Dar vienas laimėjimas – daugiabutyje, kuriame gyvena Rūta ir Airidas, pagaliau įrengtas ir antras skaitiklis. Dabar vienas matuoja energijos sąnaudas karštam vandeniui ruošti, kitas – šildymui. Apie tai jau seniai svajoja ir kitų Kaišiadorių daugiabučių gyventojai.
Tačiau svajonių tikrai nepakaks. Tad ar ne laikas burtis į vieną grupę? Juk jeigu visi butai susimestų bent po 3-5 litus, pavyktų pasamdyti puikų advokatą, kuris padėtų profesionaliai išnarplioti visas šias peripetijas. Kaip matėme iš prieš kurį laiką spausdinto savivaldybės administracijos direktoriaus atsakymo (visas šias problemas, be abejo, žino ir meras), savivaldybė šiuo atveju pagalbos rankos savo žmonėms neišties.
P.S. Ką apie tai mano UAB „Kaišiadorių šiluma“ papasakosime ateityje.

 

Komentarų skaičius

2012-09-13 08:27:02
O kiek savivaldybeje pensininku dirba ypac pirmame aukste ko ju niekas neisvaiko nes ten siltos vietos, duokle sumoki vadovui ir toliau dirbi
2012-09-12 22:27:26
varyk tu gimdyt tai kūdikiui dar pakenks
2012-09-12 22:25:45
mažai pensininkų dirba aplamai ir ko ji tau užkliuvo,
2012-09-12 10:23:53
biurokratiški atsirašinėjimai , numuilinimai - bujoja mūsuose jau nuo neatmenamų laikų. Tik anksčiau dar bijojo Maskvos.O dabar ranka ranką mazgoja. Eikit į teismą.
2012-09-11 14:15:58
Aciu Algirdai, bet ar kalbam, rasom, kol kas niekas nesikeicia. Tikiuosi antras vizitas i MInisterija pades. Kadangi teisybes nerandam , del silumininku nesamoningu atsakymu institucijoms- tos institucijos atmeta skundus, nes netikrina faktu, o tiki ka Silumininkai atraso.
2012-09-10 07:51:15
Vyriausia buhaltere Kaisiadoriu siluma jau senai pensijoje bet trauktis dar nezada juk silta vieta o ir nama reikia baigti statyti , tokia padetis ir Kaisiadoriu vandenyse valdzioje pensininkai
2012-09-09 10:20:55
Šaunuoliai.Jei prokuratūra negina viešojo intereso reikia gintis patiems. Tikiuos Jūsų atkaklumas į kvėps ir kitų miestų šilumos vartotojus netylėti. Turim mokėti tik už realiai mums suteiktas ir mums reikalingas paslaugas.Tokiems gudručiams šilumininkams kaip jūsiškiai laikas parodyti jų vietą. Kam Lukiškes, kam pensiją, kam bedarbio pašalpą už tokį darbą...
 1-7